Warsztat samochodowy

Naprawy bieżące

Z biegiem czasu w Twoim samochodzie zużywają się elementy i płyny. Zadbanie o ich stan i poziom zaoszczędzi Twoje pieniądze, zwiększając bezpieczeństwo i żywotność pojazdu.
Monitoruj poziom i stan płynów w pojeździe. Przy sezonowej wymianie opon zweryfikuj, czy klocki i tarcze hamulcowe nadają się do dalszego użytku. Niektóre czynności, jak wymiana filtra kabinowego czy płynu do spryskiwaczy zrobisz sam, poświęcając niewiele czasu. Rzadziej czekają na nas poważne wymiany – takie jak wymiana rozrządu lub zawieszenia.

Wymiana rozrządu

Rozrząd jest sercem silnika. Odpowiada za pracę wałów korbowych, tłoków i zaworów. Aby zachować bezpieczeństwo, nigdy nie ignoruj jakichkolwiek nieprawidłowości. Rozrząd powinno wymieniać się co ok. 70 tys. km lub co 5 lat. Nie warto zwlekać z jego wymianą, ze względu na ryzyko zerwania paska rozrządu. Uszkodzenie rozrządu jest groźne dla silnika i wiąże się z dużymi kosztami. Przy wymianie zużytego paska konieczna jest wymiana rolek i pompy wody.

Wymiana oleju

Olej silnikowy zapewnia prawidłową pracę na wielu płaszczyznach. Każdy producent w specyfikacji określa odpowiedni olej do pojazdu. Przy mocno wyeksploatowanych jednostkach można stosować gęstszy olej. Pamiętaj! NIE WOLNO uzupełniać rzadszego oleju, niż był stosowany.

Olej przekładniowy nie wymaga tak częstej wymiany, jak silnikowy. Wymiana oleju w skrzyni biegów zalecana jest co ok. 100 tys. km. Poza prawidłowym smarowaniem elementów oraz niwelowaniem hałasu i temperatury, olej do skrzyni biegów przejmuje opiłki, których nie zbierze magnes.

Wiele pytań stawia olej do skrzyni automatycznej. Producenci podają rozbieżne zalecenia względem przebiegu, niektórzy w ogóle nie zalecają wymiany – twierdząc, że nie ma potrzeby, bo olej wytrzyma. Owszem, wytrzyma okres gwarancyjny. Jego wymiana znacznie wydłuży bezawaryjną jazdę i pozwoli zostawić w kieszeni nie małą sumę.

Płyny eksploatacyjne

Płyn do wspomagania, po sprężeniu przez pompę, wzmacnia siłę wywieraną na kierownicę. Płyn pod ciśnieniem porusza tłokami w przekładni kierowniczej. Jazda ze zbyt niskim poziomem płynu może trwale uszkodzić pompę. Kiedy przy skręcie kierownicy Twój samochód wydaje specyficzny hałas spod maski, może się to wiązać z zanieczyszczeniem płynu lub z uszkodzeniem wspomnianej pompy. Zaleca się wymianę płynu co ok. 60 tys. km lub co 2 lata.

Płyn chłodniczy bez problemu uzupełnisz sam. Wbrew pozorom, nie chłodzi on silnika, a utrzymuje optymalną temperaturę. Jest to niezwykle istotna ciecz w każdym samochodzie. Zamarza przy ok. -35 °C, a wrze w temperaturze ponad 120 °C. Nigdy nie wymieniaj płynu chłodniczego sam! Otwierając układ opróżnisz ok. 4o proc. jego zawartości. Reszta znajduje się m.in. w pompie. Taka mieszanina ma słabsze właściwości – w zimie płyn może zamarznąć, a w lecie będzie nagrzewać silnik.

Płyn hamulcowy pełni podobną funkcję do płynu wspomagania, czyli ułatwia hamowanie. Musi on wytrzymać ogromne temperatury, bo hamowanie to zmiana energii kinetycznej w cieplną. Z powodu wysokiej higroskopijności płyn pochłania cząstki wody. Pompa hamulcowa tworzy ciśnienie potęgując moc docisku pedału.

Płyn do spryskiwaczy
Najprostsza i najtańsza wymiana w samochodzie. Różnica cen najtańszych i najdroższych płynów jest niewielka. Pomijając komfort i bezpieczeństwo, za brudne szyby można dostać mandat 500 zł. Jeśli nie masz w zbiorniku płynu taryfikator przewiduje nawet 5000 zł grzywny.